Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Lēmums Nr. 109. Par terminu "medijs" (mediji), "plašsaziņa" un "sociālie mediji" apstiprināšanu latviešu valodā

LZA Terminoloģijas komisijas lēmums Nr. 109
Pieņemts 24.01.2023.; prot. Nr. 1/1171
Lēmuma pamats: MK 28.11.2000. noteikumu Nr. 405 1. un 3.5. p.

 

Pēc LZA Terminoloģijas komisijas Mediju un komunikācijas nozares terminoloģijas apakškomisijas lūguma LZA Terminoloģijas komisija 2023. gada 24. janvāra sēdē ir apspriedusi un apstiprina oficiālā lietojumā turpmākos terminus ar šādām definīcijām: 

medijs (biežāk – mediji) – kaut kas, kas atrodas starp komunikatoriem, ļaujot nodot informāciju vai vēstījumu; savienojoša substance vai (tehnoloģiska) sistēma, ko var izmantot (informācijas) pārraidīšanai vai glabāšanai, šaurākā nozīmē – plašsaziņai (masu komunikācijai);

plašsaziņa sociālās un publiskās komunikācijas (komunikācijas sabiedrībā) veids, kura pamatā ir vienvirziena komunikācija, kurā informācijas avoti sniedz vēstījumus auditorijai. Plašsaziņas auditorija ir heterogēna un laika un telpas ziņā lielākoties nošķirta gan no informācijas sākotnējā avota, gan savstarpēji. Par informācijas nesējiem izmanto plašsaziņas (masu) medijus (saīsināti – medijus), galvenokārt drukāto presi, radio, televīziju un internetu. Ienākumus gūst no profesionāli standartizētu mediju produktu pārdošanas sasniegtajai auditorijai, kā arī nodrošinot reklāmdevējiem piekļuvi sasniegtajai auditorijai;

sociālie mediji – tīmekļa vietnes un lietotnes – tiešsaistes mediji kā tehnoloģiskās platformas –, kas lietotājiem ļauj veidot, publicēt un izplatīt informāciju personiskā vai publiskā saziņā, kā arī veidot kopienas un savstarpēji mijiedarboties uz šī satura pamata. 

 

LZA TK priekšsēdētājs M. Baltiņš
LZA TK zinātniskā sekretāre A. Vucāne

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē