Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
runas uzvedība

Konteksts: [..] cilvēka runas uzvedībā atspoguļojas viņa loma ģimenē, kolektīvā, sabiedrībā [..]

Definīcija:
Runas ārējā izpausme, kas atklāj runātāja izturēšanos runas laikā. Runas uzvedība ietver gan neverbālās zīmes, piemēram, žestus, mīmiku, smaidu, acu kontaktu runas laikā, gan verbālos signālus, piemēram, valodas vai izloksnes lietojuma izvēli, sociolektu, idiolektu, leksikas īpatnības, runas intonāciju, skaļumu, tembru, arī runas ātrumu. Runas uzvedību ietekmē noteiktam etnosam raksturīgais saziņas veids, personības temperaments un psihoemocionalitāte, konkrēta indivīda vecums, dzimums un audzināšana, kā arī fiziskā, sociālā un profesionālā vide, kurā pastāv noteiktas tradīcijas, arī runas etiķete. Runas uzvedība ir mainīga atkarībā no laika un telpas, arī adresāta, piemēram, uzrunas un sasveicināšanās formas ir atšķirīgas gan dažādās kultūrās, gan arī laika ritējumā. Runas uzvedības apguve un pilnveide lielā mērā notiek atdarināšanas ceļā, t. i., vērojot dažādas saziņas situācijas un analizējot labas, situācijai un adresātam atbilstošas runas paraugus.
en
language behaviour
speech behaviour
fr
comportement linguistique

Dzimte: masculine

de
Sprachverhalten

Dzimte: neuter

Sprechverhalten

Dzimte: neuter

ru
речевое поведение

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē