Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
rotaļnodarbība

Konteksti:

[..] rotaļnodarbībā integrēti tiek apgūts mācību jomu saturs, nostiprinātas caurviju prasmes, vērtības un tikumi [..]
Avots:

[..] piektdienas rotaļnodarbībā ir ietverts nedēļas nobeiguma aplis un tematiskais aplis [..]
Avots:

Definīcija:
Mācību organizācijas forma pirmsskolas izglītības pakāpē. Rotaļnodarbība ietver skolotāja mērķtiecīgi organizētas vai netieši vadītas darbības un bērnu brīvu rotaļāšanos visas dienas garumā. Rotaļnodarbības struktūru veido trīs daļas. Ierosināšanas jeb ievada daļā skolotājs kopā ar bērniem izvirza rotaļnodarbības mērķi un sasniedzamos rezultātus, noskaidro bērnu esošās zināšanas, pieredzi un rada interesi par to, kas konkrētajā dienā notiks. Ierosināšanas daļas būtisks komponents ir rīta aplis, kas ļauj bērniem emocionāli sagatavoties dienas darbībām, vieglāk pielāgoties pārejai no mājas dzīves uz pirmsskolu, gūt priekšstatu par rotaļnodarbības tēmu, uzzināt grupas jaunumus u. c. Otrā ir apjēgšanas daļa, kurā bērni mācās, vingrinās, kļūdās un modelē savu darbību, veicot daudzveidīgus uzdevumus, izmantojot spēles, rotaļlietas, konstruēšanas, zīmēšanas materiālus, attēlus u. c. Refleksijas jeb nobeiguma daļā bērni nostiprina rotaļnodarbībā iegūtās zināšanas un prasmes. Refleksijas daļa var būt organizēta kā dienas nobeiguma aplis, kurā bērni apkopo dienas notikumus grupā, pārrunā dienas laikā darīto, apgūtās prasmes, veido savu viedokli, stāsta par pārdzīvotajām emocijām un plāno nākamās dienas darbus. Rotaļnodarbības katru dienu notiek gan pirmsskolas izglītības iestādes telpās, gan ārā.
en
play based activity
fr
activité ludique

Dzimte: femine

de
Spielunterricht

Dzimte: masculine

ru
игровое занятие

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē