Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
reforma

Konteksti:

[..] projekts Skola2030 ir izglītības satura reforma [..]
Avots:

[..] izglītības reforma pēc Latvijas valstiskās neatkarības atjaunošanas [..]
Avots:

[..] pretošanās reformām [..]
Avots:

Definīcija:
Radikāls pārkārtojums vai pārkārtojumu process, kas rada pārmaiņas kādā nozarē, institūcijā vai sabiedrības dzīves jomā. Reformas galvenokārt tiek veiktas, lai kaut ko, piemēram, izglītības sistēmu, piemērotu aktuāliem politiskajiem, sociālajiem vai ekonomiskajiem apstākļiem. Reformas var būt pakāpeniskas vai ātras, ja nepieciešams reaģēt uz krīzes situāciju vai ir notikušas pēkšņas politiskas pārmaiņas, piemēram, nodibināts autoritārs režīms vai atjaunota demokrātija. Reformu mērķis demokrātiskā sabiedrībā ir mainīt kaut ko konkrētajam laikam neatbilstošu, novērst trūkumus vai pārkāpumus, ieviest jaunākās tehnoloģijas, zinātnes sasniegumus u. tml. Izglītības reformas tiek veiktas, lai, piemēram, uzlabotu izglītības vadību, izglītības pieejamību, skolotāju sagatavošanu, lai ieviestu jaunas mācību programmas, formas un metodes. Pakāpeniskas reformas parasti tiek veiktas vairākos posmos, kas ietver reformas plānošanu, sagatavošanu, ieviešanu, novērošanu un novērtēšanu un korekciju. Izglītības reformas aktivizē pedagoģisko praksi, paplašina pedagogu sadarbību un rosina diskusijas par izglītību sabiedrībā.
en
reform
fr
réforme

Dzimte: femine

de
Reform

Dzimte: femine

ru
реформа

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē