Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
priekšmetiskā vide

Konteksts: [..] priekšmetiskā vide matemātisko priekšstatu veidošanās sekmēšanai pirmsskolā [..]

Avots: Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas. (2002). MK noteikumi Nr. 610. Pieejams: mi.lv/ta/id/69952-higienas-prasibas-izglitibas-iestadem-kas-isteno-visparejas-pamatizglitibas-visparejas-videjas-izglitibas-profesionalas

lietu vide

Konteksts: [..] klases vide, mācību vide, mikrovide, makrovide, skolas vide [..]

Avots: Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas. (2002). MK noteikumi Nr. 610. Pieejams: mi.lv/ta/id/69952-higienas-prasibas-izglitibas-iestadem-kas-isteno-visparejas-pamatizglitibas-visparejas-videjas-izglitibas-profesionalas

Definīcija:
Vide, kuru veido telpas iekārtojums, telpā esošie priekšmeti, tai skaitā, mācību līdzekļi. Tā ir viens no mācību vidi veidojošiem komponentiem un var ietekmēt indivīda pasaules redzējumu un personības attīstību. Priekšmetiskajai videi jābūt drošai, pieejamai, atbilstīgai indivīda vajadzībām, mācību mērķim, mācību specifikai, piemēram, mēbeļu augstumam jāatbilst indivīda augumam, solu izvietojumam jābūt tādam, lai demonstrēto mācību materiālu var viegli saskatīt un salasīt, ņemot vērā ergonomikas prasības un principus.
en
object environment
fr
environnement objet

Dzimte: masculine

de
Sachumgebung

Dzimte: femine

räumliche Ausstattung

Dzimte: femine

ru
предметная среда

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē