Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
matemātikas mācību joma

Konteksts: [..] mācību joma, mācību saturs, sasniedzamais rezultāts [..]

Definīcija:
Viena no izglītības standartā noteiktajām mācību jomām – secīgi izkārtots matemātikas mācību saturs no  klases līdz 1 klasei. Apgūstot matemātikas mācību jomas priekšmetus pamatizglītības pakāpē, skolēna mērķis ir iegūt rēķinpratību un spēt visās mācību jomās, arī reālā kontekstā jēgpilni lietot matemātikas instrumentus, veikt aprēķinus, apstrādāt datus, izmantot zināšanas par figūru īpašībām, saskatīt sakarības starp lielumiem, spriest un matemātiski modelēt, bet problēmsituācijās prast izvēlēties atbilstošu pieeju vai paņēmienu, apzināties pierādījuma nepieciešamību un veidot pamatotus spriedumus. Savukārt, apgūstot matemātikas mācību jomas priekšmetus vispārējās vidējās izglītības pakāpē, mērķis ir spēt kvantitatīvi aprakstīt un izzināt apkārtējo pasauli, lietot apgūtos algoritmus, matemātisko modelēšanu u. c. matemātikai raksturīgus paņēmienus dažādos kontekstos, spriest induktīvi un deduktīvi, izmantot tehnoloģiju priekšrocības, veidojot risinājumus, skaidrot savu darbību un tās rezultātu, raksturot savai izaugsmei un turpmākajai izglītībai nozīmīgāko, kas iegūts matemātiskās darbības pieredzē.
en
mathematics field
fr
domaine d’apprentissage des mathématiques

Dzimte: masculine

de
Unterrichtsbereich Mathematik

Dzimte: masculine

ru
область математики

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē