Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
emocijas

Konteksts: [..] emocionāls, jūtas, kairinājums, psihe, reakcija (1) [..]

Definīcija:
Psihes procesi, kas izpaužas kā reakcija uz iekšējiem un/vai ārējiem kairinājumiem, – bailes, dusmas, pārsteigums, prieks, riebums, uztraukums u. c. Turklāt vairākas emocijas var kombinēties un veidot sarežģītu emocionālo stāvokli. Emociju dalījums pozitīvajās un negatīvajās ir subjektīvs. Ir stēniskās emocijas, kas mobilizē darbīgumu, uzmundrina un dod papildu spēku, un astēniskās emocijas, kas demobilizē darbīgumu, nomāc vēlmi rīkoties. Emocijas izpaužas kā izmaiņas cilvēka ārējā veidolā, piemēram, žestos, mīmikā, gaitā, valodā; uzvedībā, piemēram, darbībā, izturēšanās veidā, attieksmē, un arī psihofizioloģijas līmenī, piemēram, asinsritē, elpošanā, smadzeņu darbībā, termoregulācijā. Emocijām ir dažādas funkcijas, piemēram, komunikatīvā – emocijas parāda attieksmi un pauž pārdzīvoto, motivējošā – emocijas rosina konkrētai darbībai, novērtējošā – emocijas parāda situācijas nozīmīgumu vai bezjēdzīgumu. Nespēju un grūtības atpazīt, izprast un izteikt savas emocijas sauc par aleksitīmiju. Emocijas saistās ar uzbudinājumu, īslaicīgu, situatīvu notikumu, bet tās var pāraugt jūtās, kam raksturīga ilglaicīga, noturīga attieksme pret konkrētu objektu.
en
emotions
fr
émotions

Dzimte: femine

de
Emotionen
Gefühle
ru
эмоции

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē