Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
izziņa

Konteksts: [..] pētnieciskās izziņas elementi mācību satura apguvē vidusskolā [..]

kognīcija

Konteksts: [..] atmiņa (1), domāšana (1) (2), izpratne, mācīšanās, metaizziņa, pētniecība, sajūta, uztvere, zinātniskā izziņa [..]

Definīcija:
Parādību, likumsakarību izpētes un apzināšanas process, kas saistīts ar sajūtām, uztveri, izpratni, atmiņu, domāšanu, mācīšanos un pētniecību. Zinātniskā izziņa ir balstīta uz precīzu un pārbaudāmu datu ieguvi un apstrādi, spēju formulēt mērķtiecīgus jautājumus un izvirzīt problēmu, salīdzināt līdzīgo un atšķirīgo, izmantojot konkrētus kritērijus un terminus, tādējādi tā ļauj jauno informāciju sasaistīt ar jau zināmo, izteikt spriedumus un izdarīt pierādāmus secinājumus. Nezinātniskā izziņa ir balstīta paļāvībā uz līdzību ar iepriekš notikušo, uz autoritāšu izteikumu nekritisku pieņemšanu vai sava viedokļa nepamatotu vispārināšanu, tā pieļaujot pārspīlējumus, nepārbaudītus pieņēmumus, aizspriedumus. Izziņas process izglītībā tiek balstīts uz zinātnisko izziņu.
en
cognition
fr
cognition

Dzimte: femine

de
Erkenntnis

Dzimte: femine

Kognition

Dzimte: femine

ru
познавательная способность
осмысливание
осмысление

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē