Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
humanitārā domāšana

Konteksts: [..] domāšanas veids, humanitārs, identitāte (1), inženiertehniskā domāšana, vērtības [..]

Definīcija:
Domāšanas veids, kam raksturīga spēja pētīt cilvēku kā garīgu būtni, viņa valodas, kultūras, vēstures un arī kognitīvos procesus. Humanitārā domāšana ir humanitāro zinātņu, t. i., filoloģijas, filozofijas, vēstures, ētikas, teoloģijas, folkloras un humanitārās izglītības, virziena pamatā. Humanitārās zinātnes tiek skatītas kopā ar mākslas zinātnēm, tāpēc humanitārā domāšana saistās ar radošumu, iztēli, tēlainību, jaunradi, attieksmi, garīgumu, humānismu, pašīstenošanos, emocionalitāti, estētiku, indivīda viedokli un sabiedrības uzskatiem. Humanitārā domāšana kā identitātes un vērtību stiprināšanas līdzeklis reizēm tiek pretstatīta inženiertehniskajai domāšanai, kas saistāma ar produktu radīšanas ciklu, bet abiem domāšanas veidiem ir ierādīta vienlīdz nozīmīga vieta vispārējā izglītībā.
en
humanitarian mindset
fr
pensée humaniste

Dzimte: femine

de
geisteswissenschaftliches Denken

Dzimte: neuter

ru
гуманитарное мышление

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē