Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca - Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls

Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

"Izglītības terminu skaidrojošo tiešsaistes vārdnīcu” izstrādājis autoru kolektīvs, ko veido pētnieku grupa no Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes profesores Diānas Laivenieces vadībā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma ESF projektā “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” (2021–2023). Vārdnīcā ir 3000 šķirkļu ar terminu skaidrojumiem un tulkojumiem angļu, vācu, franču un krievu valodā. Šķirkļiem var būt pievienoti lietojuma piemēri, izmantotie avoti un norādes par saistību ar citiem terminiem. Terminu atlases pamatā ir nozares jēdzieniskās sistēmas aptvērums četros blokos: izglītības politika un vadība jeb institucionālais aspekts, izglītības aktori jeb personības aspekts, izglītības zinātne jeb akadēmiskais aspekts, pedagoģija jeb izglītības prakses aspekts. Vārdnīcas izstrādes laikā autoru kolektīvs sadarbojies un konsultējies ar IZM ekspertiem un Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.

Grupa: Kultūras informāciju sistēmu centrs

Nozare: Izglītība. Māksla. Kultūra

lv
humānā pedagoģija

Konteksts: [..] audzināšana, humānā pieeja, humāns, pedagoģija (1) (2), pedagoģiskā paradigma [..]

humānpedagoģija

Konteksts: [..] audzināšana, humānā pieeja, humāns, pedagoģija (1) (2), pedagoģiskā paradigma [..]

Definīcija:
Pedagoģiskā paradigma, kas izveidojās 19. gadsimta vidū, pedagoģijai atdaloties no filozofijas un norobežojoties no ētikas, teoloģijas un dabaszinātnes. Humānā pedagoģija vēršas pret cilvēka prāta vienpusīgu izkopšanu, pret cilvēka dvēseles, viņa uzvedības un rīcības nozīmes, jēgas izskaidrošanu ar eksperimentāli pārbaudāmām, matemātiskām likumsakarībām. Humānās pedagoģijas paradigmā pētniecības pamatā ir cilvēks kā veselums, viņa dvēseles, uzvedības un rīcības izpratne, jo dabu izskaidro, bet dvēseli saprot. Humānās pedagoģijas praksei ir raksturīgas demokrātiskas, atvērtas attiecības starp skolēniem un skolotājiem, uzmanība tiek pievērsta katram skolēnam, iedziļinoties un saprotot viņa vajadzības, intereses un spējas, cienot personību. Tam atbilstoši tiek organizēts izglītības process.
en
humanistic education
fr
pédagogie humaniste

Dzimte: femine

de
humanistische Pädagogik

Dzimte: femine

ru
гуманистическая педагогика

Kolekcija: Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca

Nozare:  Izglītība. Māksla. Kultūra

Veidosim 21. gadsimta latviešu valodu visi kopā.

Iesaisties terminrades procesā – iesaki, komentē, balso!

Iesaistīties terminradē